MST - Qatar Cargo

Aviation news & information concerning Maastricht Aachen Airport
Post Reply
florianmst
Posts: 117
Joined: 05 Dec 2017, 14:38
Has thanked: 2 times
Been thanked: 23 times

According to Qatar Cargo schedule the flight will operate every Sunday DOH-MST-LGG-MEX-IAH during October (Except the 6th): http://www.qrcargo.com/docs/07.Summer%2 ... 202019.pdf
mstbun
Posts: 114
Joined: 25 Oct 2017, 20:05
Has thanked: 495 times
Been thanked: 15 times

Acc: Winter schedule Qatar Cargo.

Mst-Doh 8262 thursday 7 / 21 / 28 nov B77X
Mst-Doh 8262 friday 15 nov B77X
These users thanked the author mstbun for the post:
Roger
Kind regards
Ronald
mstbun
Posts: 114
Joined: 25 Oct 2017, 20:05
Has thanked: 495 times
Been thanked: 15 times

News in "de Morgen"

De cargovlucht vertrekt uit de Qatarese hoofdstad Doha, en maakt normaal een tussenlanding in Luik om daarna door te vliegen naar Mexico. Maar op 3 november landde een Boeing 777 van Qatar Airways eerst in Maastricht, om vervolgens richting Luik te vertrekken. Op 10 november staat er opnieuw zo’n vlucht gepland.

Sudpresse schrijft dat Qatar Airways zelf verveeld zit met de situatie. “Het gaat om een nieuwe Nederlandse klant die om persoonlijke redenen absoluut wil dat zijn vracht in Maastricht wordt afgeleverd. De startbaan in Maastricht is echter niet lang genoeg om het vliegtuig meteen daarna naar Mexico te laten doorvliegen. Daarom moet het toestel in Luik geherpositioneerd worden. Op de luchthaven van Luik is er immers een start- en landingsbaan voor langeafstandsvluchten, waar het vliegtuig wél met een volledige lading goederen en een volle brandstoftank kan opstijgen.”

Het bedrijf bestudeert naar verluidt een aparte vlucht Doha-Maastricht. :D
Kind regards
Ronald
User avatar
Cargolouk
Posts: 1580
Joined: 28 Oct 2017, 17:13
Has thanked: 3 times
Been thanked: 81 times

Kind Regards/Greetz
Louk

The sky is the limit … but the opportunities are unlimited!
berg
Posts: 7
Joined: 28 Oct 2017, 21:42
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Only Dutch.

Credit: Nieuwsblad Transport.

De ophef rond de lege vrachtvluchten van Qatar Airways tussen Maastricht Aachen en het nabijgelegen Luik Airport kan al weer snel wegebben. Er staat nog maar één chartervlucht gepland tussen de twee regionale vliegvelden, melden bronnen rond de luchtvaartmaatschappij uit Qatar.

JOHN VERSLEIJEN Stuur een e-mail 8 november 2019 10:35 TwitterFacebookLinkedIn

In totaal voert Qatar Airways nog acht chartervluchten uit met B777F’s tussen Shanghai Airport via Doha naar Maastricht Airport uit een totaal van 21. Daarvan worden er vier gewoon op de Limburgse luchthaven geladen voor de retourvlucht naar Doha, de thuisbasis van Qatar Airways.

Nog drie chartervluchten vliegen door naar Frankfurt Airport om vracht op te halen, terwijl er slechts nog eentje het amper veertig kilometer verder gelegen Luik zal aandoen. ‘Geen twintig, zoals in de Belgische media wordt gesuggereerd’, aldus de bron.

Wilde vaart
Doorgewinterde vrachtmanagers op Schiphol reageren verrast over de ophef die is ontstaan over de lege vluchten tussen Luik en Maastricht. De chartermarkt is een kleine onderdeel binnen de luchtvrachtmarkt dat te vergelijken is met de wilde vaart, zeggen zij. Bedrijven huren daarbij ad hoc complete vrachtvluchten in om op korte termijn grote ladingpakketten op tijd op een bepaalde bestemming te krijgen.

In het geval van Maastricht Airport gaat het om de Chinese vrachtbroker Worldtech in Nieuw-Vennep en een partner in Shanghai die werken voor een groot aantal Chinese webwinkels. Die willen voor de drukke Kerstperiode de voorraden in Europa aanvullen. Daarbij is voor de snelle vracht- en douanetechnische afhandeling gekozen voor MAA.

Frankfurt
De airline zoekt vervolgens dan weer elders in Europa naar nieuwe lading voor de retour- of doorvluchten. In het geval van Qatar Airways Cargo, een van de grote spelers in de internationale luchtvrachtmarkt, wordt daarbij gekeken naar lading op de andere stations binnen het netwerk van de vrachtmaatschappij in Europa, waaronder Frankfurt, Luxemburg en Luik.

‘Het is dan ook vreemd dat alle aandacht uitgaat naar de lege vluchten tussen Maastricht en Luik en niet bijvoorbeeld naar Frankfurt Airport. Alsof dat minder slecht is’, zegt een voormalige vrachtafhandelaar op Schiphol.

Minister Van Nieuwenhuizen
Hij wijst er ook op dat Qatar Airways die vracht op Luik Airport zonder veel problemen ook op Maastricht Airport had kunnen laden als minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) onder druk van de Limburgse politiek dit voorjaar niet de gedoogvergunning voor het gebruik van de 2750 meter lange landingsbaan had ingetrokken.

‘Daardoor mag de luchthaven slechts 2500 meter van de start- en landingsbaan gebruiken en zit het met een enorme payload restricties voor vluchten naar bijvoorbeeld Noord- en Zuid-Amerika. Indirect heeft dan ook de politiek gezorgd voor deze lege vrachtvluchten tussen Maastricht en Luik, maar daar hoor je niemand over.’

Verbod
De regeringspartijen D66, ChristenUnie en CDA vroegen gisteren aan de minister de mogelijkheden voor een verbod voor de korte vrachtvluchten tussen de twee luchthavens te onderzoeken. D66 en CU vinden het onwenselijk en onzinnig dat voor een afstand van minder dan veertig kilometer over land een groot vrachttoestel wordt gebruikt.

De Kamerleden denken aan een verbod op groothandelsvliegverkeer over afstanden kleiner dan honderd kilometer over land. Als dat niet mogelijk blijkt, kunnen dergelijke vluchten wellicht worden ontmoedigd door luchtvaartmaatschappijen hogere havengelden te laten betalen voor grote toestellen die eigenlijk bedoeld zijn voor lange afstanden, Het CDA wil dat Van Nieuwenhuizen in gesprek gaat met Qatar Airways en andere betrokken partijen ‘over de onwenselijkheid van deze situatie’.
Tinus
Posts: 704
Joined: 28 Oct 2017, 16:25
Been thanked: 345 times

found this just on nos.nl
https://nos.nl/artikel/2310560-qatar-ai ... -luik.html
Kind regards
Martijn Beckers
Tim
Posts: 61
Joined: 28 Oct 2017, 19:05
Has thanked: 23 times
Been thanked: 4 times

With kind regards,

Tim Hendrikx
CharlieHotel
Posts: 29
Joined: 28 Oct 2017, 17:52
Has thanked: 154 times
Been thanked: 60 times

I&W weigert extra vrachtvluchten Qatar Airways op Schiphol

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) heeft recent een dringend verzoek van Qatar Airways om een groot aantal extra vrachtvluchten uit te voeren op Schiphol geweigerd. Daarmee legt het ministerie kennelijk voorlopig een oproep van Europese Commissie aan alle EU-lidstaten naast zich neer om gedurende de coronacrisis de regels voor het toekennen van vrachtvluchten soepel toe te passen.

Qatar Airways liet twee weken geleden aan de luchtvrachtmarkt weten dat het met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat overeenstemming had bereikt om tijdelijk met het oog op de coronacrisis het aantal vrachtvluchten fors te verhogen op Nederland: van 9 vluchten in de week naar 34. Daarvan zouden er 27 op Schiphol en 7 op Maastricht Aachen Airport worden uitgevoerd.

Dat akkoord volgde op problemen bij de vrachtafhandeling van Qatar Airways op de Europese vrachthub in Luxemburg door het hoge ziekteverzuim op de luchthaven van het Groothertogdom.

Vlak voordat de extra vluchten vorige week zouden beginnen op Schiphol, liet de coördinator luchtvaartrechten van het ministerie in een schrijven aan Qatar Airways (in het bezit van Nieuwsblad Transport) verrassend weten ‘dat het niet mogelijk was om de additionele vluchten goed te keuren’ boven de negen vluchten die al in de bilaterale luchtvaartovereenkomst tussen Qatar en Nederland waren toegestaan ‘plus drie extra vluchten per kwartaal’. Verder werd Qatar Airways door het ministerie gewezen op alternatieven op de regionale luchthaven van Maastricht.

Maastricht Airport
Qatar Airways heeft intussen een klein deel van de geplande vluchten voor Schiphol inderdaad naar Maastricht Airport verplaatst, waar het aantal nu op twaalf in de week ligt. Het gros is uitgeweken naar Belgische luchthavens, waaronder Brussel Airport en Oostende Airport, melden bronnen.

Waarom Nederland de rechten heeft geweigerd in de huidige crisis rond covid-19 is partijen niet duidelijk. Aan een tekort aan slots op Schiphol kan het niet liggen, nu 90% van de passagiersvluchten zijn weggevallen.

Brancheorganisatie ACN op Schiphol heeft vorige week vragen gesteld aan het ministerie wat de precieze overwegingen zijn voor de weigering, maar heeft nog geen antwoord ontvangen, zegt directeur Maarten van As. ‘Het analyseren en maken van beleidslijnen lijkt veel tijd te kosten’, voegt hij eraan toe.

https://www.nieuwsbladtransport.nl/luch ... -schiphol/
User avatar
FLYMST.NL
Site Admin
Posts: 1203
Joined: 25 Oct 2017, 14:13
Been thanked: 31 times

Ministerie verruimt toewijzing extra vrachtvluchten op Schiphol
QATAR AIRWAYS
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) gaat vanaf 15 april het beleid voor het toekennen van onder meer extra rechten voor vrachtvluchten op Schiphol tijdelijk verruimen.

Daarmee komt het ministerie tegemoet aan de dringende oproep van de Europese Commissie aan de EU-lidstaten om extra vrachtvluchten toe te laten voor de aanvoer van onder meer medicijnen, beschermende kleding en andere hulpmiddelen om het coronavirus te bestrijden.

Van Nieuwenhuizen spreekt van een ‘ad-hoc-vergunningenbeleid’. Deze verruiming komt bovenop het normale (op bilaterale en EU-akkoorden gebaseerde) routevergunningenbeleid en gaat allereerst tot en met 15 mei gelden.

‘Hiermee kunnen luchtvaartmaatschappijen de noodzakelijke vracht- en passagiersvluchten via Schiphol uitvoeren voor het vervoer van medische en andere cruciale goederen en de repatriëring van personen’, aldus de minister.

Daarbij wordt per vergunning als eis gesteld dat ‘een substantieel deel’ van de vervoerde vracht per toestel bestaat uit medische en andere cruciale goederen.

Qatar Airways
Eerder deze maand werden nog een groot aantal extra vrachtvluchten van Qatar Airways op Schiphol geweigerd door het ministerie. Volgens Van Nieuwenhuizen was die eerdere aanvraag van Qatar Airways en ook van andere vrachtmaatschappijen conform het bestaande routevergunningenbeleid afgehandeld en niet volgens het nieuwe, meer coulante beleidskader dat woensdag ingaat. Dat opent voor Qatar Airways de weg om het aantal vrachtvluchten op Schiphol sterk op te voeren de komende weken.

De minister laat verder weten dat het ‘bestaande open beleid voor vervoer van elk type vracht voor de luchthaven van Maastricht blijft gelden’.

Source: www.nieuwsbladtransport.nl
None of the above information may be copied without written confirmation of FLYMST.NL
Post Reply