Page 25 of 25

Re: Maastricht Aachen Airport B.V.

Posted: 22 Nov 2020, 16:22
by Cargolouk

Re: Maastricht Aachen Airport B.V.

Posted: 18 Dec 2020, 08:55
by Tinus

Re: Maastricht Aachen Airport B.V.

Posted: 18 Dec 2020, 11:06
by Smoketrails
Tinus wrote:
18 Dec 2020, 08:55
https://www.1limburg.nl/kleiner-vliegve ... t=topstory

Kind regards
Martijn Beckers
"Wij van WC Eend, adviseren WC Eend!" onderzoek wederom van de tegenstanders...

Re: Maastricht Aachen Airport B.V.

Posted: 18 Dec 2020, 12:46
by marcel66
Smoketrails wrote:
18 Dec 2020, 11:06
Tinus wrote:
18 Dec 2020, 08:55
https://www.1limburg.nl/kleiner-vliegve ... t=topstory

Kind regards
Martijn Beckers
"Wij van WC Eend, adviseren WC Eend!" onderzoek wederom van de tegenstanders...
Smoketrails wrote:
18 Dec 2020, 11:06
Tinus wrote:
18 Dec 2020, 08:55
https://www.1limburg.nl/kleiner-vliegve ... t=topstory

Kind regards
Martijn Beckers
"Wij van WC Eend, adviseren WC Eend!" onderzoek wederom van de tegenstanders...
Schijnbaar geld teveel

Re: Maastricht Aachen Airport B.V.

Posted: 09 Jan 2021, 21:31
by Cargolouk

Re: Maastricht Aachen Airport B.V.

Posted: 10 Jan 2021, 08:58
by FLYMST.NL
Please dont post URL/Links only but like this;
URL/Links only will be removed from now. Thank you!
MAASTRICHT AIRPORT - De luchtvaart bereidt zich voor op een van de grootste logistieke operaties ooit: de verspreiding van het coronavaccin. Ook op Maastricht Aachen Airport worden de benodigde voorbereidingen getroffen. Zo is de koelcapaciteit in de vrachtterminal uitgebreid, zodat er nog meer vaccins via de luchthaven vervoerd kunnen worden.



Langzaam maar zeker wordt er steeds meer duidelijk over de vaccins, de productielocaties en de eisen waar het transport aan moet voldoen. “Dat was twee maanden geleden wel anders”, vertelt Wil Berghmans, compliance manager van Maastricht Aachen Airport. “Toch moesten toen de voorbereidingen al starten. Zodat we als luchthaven, branche én als land er klaar voor zijn op het moment dat het vaccin klaar is voor transport.

Brancheorganisatie ACN heeft toen het voortouw genomen en de branche en relevante partijen zoals Douane en Marechaussee bij elkaar geroepen in de werkgroep ‘Vaccines Gateway Netherlands’. “Het eigen belang maakte plaats voor het maatschappelijk belang”, zegt Berghmans. “Van concurrentie was geen sprake meer. Er was maar een vraag belangrijk: hoe krijgen we het vaccin snel en veilig bij de mensen?’

Gezamenlijk werd gekeken naar de beschikbare middelen en faciliteiten. Daarbij stond de vraag centraal: waar in Nederland heb je wat tot je beschikking en waar liggen nog mogelijkheden?’ “Logischerwijs kijk je dan ook naar je eigen mogelijkheden”, zegt Berghmans. Maastricht Aachen Airport is naast Schiphol de enige luchthaven waar commerciële luchtvracht wordt afgehandeld.

De medewerkers en faciliteiten in de Cargo terminal East van Maastricht Aachen Airport zijn sinds 2018 IATA CEIV Pharma-gecertificeerd om medicijnen en vaccins af te handelen. Het warehouse is onder andere uitgerust met aparte loadingdocks en pharmakoelcellen waar temperatuurgevoelige medicijnen en vaccins opgeslagen worden tussen 2 en 8 graden (150 m2) en tussen 15 en 25 graden (700 m2).

Uitbreiding koelcapaciteit
Maastricht Aachen Airport besloot aan de slag te gaan om de koelcapaciteit voor pharma uit te breiden. "Onze Cargo terminal North is aangepast waardoor deze nu voldoet aan de GDP-voorwaarden; de certificering die de pharmabranche zelf hanteert voor transport. Dit betekent dat onze koelfaciliteiten voor vaccins nu is uitgebreid met 2500m2 extra, tot een temperatuur van –25 graden.” Maastricht Aachen Airport verwacht dan ook vooral een rol te spelen bij de distributie van de vaccins die op –25 graden of koelkasttemperatuur bewaard moet worden.

De luchthaven biedt klanten als voordeel dat vanuit het platform directe toegang is tot beide warehouses en koelfaciliteiten. Ook bestaat de mogelijkheid om de trucks op het platform te laden en te lossen. Hierdoor kan het vaccin snel op weg zijn naar de vaccinatielocaties.

De luchthaven verwacht dat het in de komende maanden steeds drukker wordt door de verspreiding van coronavaccins. “Deze eerste fase is slechts het topje van de ijsberg. Straks volgt de massaproductie en verspreiding. Miljoenen Nederlanders worden twee keer ingeënt. Dat is een logistieke operatie die ongekend is”, aldus Berghmans.
Source: https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... onavaccins

Re: Maastricht Aachen Airport B.V.

Posted: 12 Jan 2021, 15:08
by Roger
To covid-logistics: what can MAA expect flight-wise?
Anything known yet?

Re: Maastricht Aachen Airport B.V.

Posted: 15 Jan 2021, 17:44
by Pascalmst
Opgeslagen toestel MAA krijgt tweede leven als blusvliegtuig

Een van de vliegtuigen die al maanden in opslag staat op Maastricht Airport, wordt omgebouwd tot blusvliegtuig.

Dat meldt luchtvaartnieuwssite Scramble. De Dash 8 van de failliete maatschappij Flybe staat al sinds de zomer op het beton in Beek.

Natuurbranden
Het toestel is gekocht door het Canadese Conair, dat tweedehands vliegtuigen ombouwt tot blusvliegtuigen waarmee grote natuurbranden worden bestreden. In totaal kocht Conair elf toestellen uit de boedel van Flybe, waarvan er dus één in Maastricht staat.

Frankrijk
In het vliegtuig komt een grote tank waarin 10.000 liter water of andere blusvloeistof kan worden meegenomen om uit te storten boven de vlammen. Deze blusuitvoering van de Dash 8 is al in gebruik bij onder meer de Franse Burgerbescherming.

Geparkeerd
Op het Maastrichtse vliegveld staan op dit moment zo'n 40 vliegtuigen opgeslagen. Een deel is van het failliete Flybe, anderen zijn tijdelijk geparkeerd door onderhoudsbedrijf Samco. Doordat er vanwege de coronacrisis veel minder wordt gevlogen, hebben ook verschillende luchtvaartmaatschappijen toestellen voorlopig aan de grond gezet.
https://www.1limburg.nl/opgeslagen-toes ... svliegtuig
(Couldn't see Maastricht or any registration in the mentioned Scramble article in this item)