Maastricht Airport - Vliegveld Zuid-Limburg (old scans)

Aviation photos taken at Maastricht Aachen Airport
marcel66
Posts: 393
Joined: 28 Oct 2017, 19:00
Has thanked: 258 times
Been thanked: 376 times

Image
These users thanked the author marcel66 for the post (total 2):
HansAir, Guido
marcel66
Posts: 393
Joined: 28 Oct 2017, 19:00
Has thanked: 258 times
Been thanked: 376 times

Image
These users thanked the author marcel66 for the post:
Guido
marcel66
Posts: 393
Joined: 28 Oct 2017, 19:00
Has thanked: 258 times
Been thanked: 376 times

Image
These users thanked the author marcel66 for the post:
Guido
Guido
Posts: 119
Joined: 28 Oct 2017, 17:18
Has thanked: 384 times
Been thanked: 267 times

Image

Maastricht 1988. Van de Nederlandse vliegtuigbouwer Fokker werden ook vliegtuigen van hun F-27 model in licentie in de VS gebouwd door Fairchild-Hiller. Eigenlijk waren die toestellen, die als typenaam Fokker-Fairchild-Hiller FFH-227 meekregen, bestemd voor de Noord-Amerikaanse markt. Achtenzeventig exemplaren werden door Fairchild-Hiller uiteindelijk gebouwd.
Het Belgische Delta Air Transport, wat hoofdzakelijk vanuit Antwerpen opereerde nam ook een aantal FFH-227's in dienst. Waarom men dit type koos in plaats van de F-27 heb ik niet kunnen achterhalen.
In december 1988 viel één zo'n FFH-227 van DAT in voor de NLM CityHopper op de vlucht naar Amsterdam. De NLM had toentertijd een tijdelijk tekort aan vliegtuigen om één of andere reden. Hier ziet u de OO-DTA op het platform voor de terminal staan.
Erachter ziet u nog de staart van een Air UK F-27 welke een chartervlucht uitvoerde.

Maastricht 1988.
Dutch aircraft manufacturer Fokker also built aircraft of their F-27 model under license in the US by Fairchild-Hiller. Actually, those aircraft, which were given the type name Fokker-Fairchild-Hiller FFH-227, were intended for the North American market. 78 airframes were built by Fairchild-Hiller.
The Belgian Delta Air Transport, which mainly operated from Antwerp, also employed a number of FFH-227s. I have not been able to find out why they chose this type instead of the F-27.
In December 1988, a FFH-227 from DAT replaced the NLM CityHopper on the flight to Amsterdam. At that time, the NLM had a temporary shortage of aircraft for some reason. Here you see the OO-DTA on the platform in front of the terminal.
Behind the FFH-227 you can still see the tail of an Air UK F-27 that performed a charter flight that day.
These users thanked the author Guido for the post (total 2):
HansAir, JeroenS
Guido
Posts: 119
Joined: 28 Oct 2017, 17:18
Has thanked: 384 times
Been thanked: 267 times

Image

Image

Image

Maastricht 1988.
Het NATO hoofdkwartier in Brunssum zorgde er in de jaren 80 en 90 regelmatig voor dat vliegtuigen van de Amerikaanse krijgsmacht naar Beek kwamen. De kleine C-12's en U-21's waren dagelijkse kost, en soms was er een wat groter bizzer aanwezig met een hoge generaal. Grotere kisten waren echter een zeldzaamheid. In de jaren 80 werden de manschappen van het Amerikaanse contingent in Brussum regelmatig via Beek gewisseld. Hiervoor kwamen meestal één of twee Lockheed C141B Starlifters op de koffie. De C141B was de ontstaan uit de C141A, die een flink stuk korter was. Uiteindelijk zijn de meeste A's omgebouwd tot B-tjes. Inmiddels zijn alle Starlifters uitgefaseerd en vervangen door de C-17, die we ook al op Beek gehad hebben, zowel van de US Air Force, als de Kuwait Air Force en de Qatar Amiri Air Force.
Op de foto's zien we C141B 51493 van het Militairy Airlift Command op het A-platform binnenkomen en weer uittaxiën naar de 22 voor de korte hop naar Frankfurt Rhein-Main Air Force Base. Dat de C141 een behoorlijke herrie maakte behoeft geen betoog, gezien de strakke motoren.
De US Air Force bracht ook twee keer een Lockheed C-5B Galaxy naar Beek. En de klappers waren natuurlijk de beidde VC-25A's in het kader van het bezoek van president Bush in 2005, als Air Force One en Two...

Maastricht 1988.
The NATO headquarters in Brunssum regularly ensured that aircraft from the American armed forces came to Beek in the 1980s and 1990s. The small C-12s and U-21s were on daily base, and sometimes there was a larger bizzer with a high officerl. Larger airplanes, however, were a rarity. In the 1980s the soldiers of the American contingent in Brussum were regularly changed via Beek. Usually one or two Lockheed C141B Starlifters passed by. The C141B was the origin of the C141A, which was a lot shorter. Lateron most A's were converted into B's. In the meantime, all Starlifters have been phased out and replaced by the C-17, which we also had at Beek, both from the US Air Force, the Kuwait Air Force and the Qatar Amiri Air Force.
Here we see C141B 51493 of the Militairy Airlift Command entering the A-platform and again taxiing to the 22 for the short hop to Frankfurt Rhein-Main Air Force Base. It goes without saying that the C141 made a lot of noise, given those engines.
The US Air Force also brought a Lockheed C-5B Galaxy to Beek twice. And the best were, of course, both VC-25A's who came in for President Bush's 2005 visit, as Air Force One and Two ...
User avatar
HansAir
Posts: 263
Joined: 29 Oct 2017, 09:14
Has thanked: 555 times
Been thanked: 70 times

Hi Guido,

Thanks for posting your OO-DTA picture at MST.
Two additions from my side: Fairchild built actually to variants of the F-27: 128 units of the "normal" Friendship and as you mention, 78 FH-227. The latter was a stretched variant which was not built by Fokker.
In total, Delta Air Transport operated 5 FH-227 and why they did not chose the Dutch variant? I am not sure, but if they really needed the long version, the FH-227 was the only option. Further, they were all five second-hand aircraft, so the price may have played a role as well.
These users thanked the author HansAir for the post:
Guido
Guido
Posts: 119
Joined: 28 Oct 2017, 17:18
Has thanked: 384 times
Been thanked: 267 times

Thank you Hans. I'd googled on it when I posted this pic on my Facebook Blast from the past album a while ago, but your info wasn't mention on the two pages I googled at for more information. Many thanks for the addition.
marcel66
Posts: 393
Joined: 28 Oct 2017, 19:00
Has thanked: 258 times
Been thanked: 376 times

Image

Image

Image

Image

Image

Image
These users thanked the author marcel66 for the post (total 3):
HansAir, Guido, JeroenS
marcel66
Posts: 393
Joined: 28 Oct 2017, 19:00
Has thanked: 258 times
Been thanked: 376 times

Image
These users thanked the author marcel66 for the post:
Guido
Guido
Posts: 119
Joined: 28 Oct 2017, 17:18
Has thanked: 384 times
Been thanked: 267 times

Image

Image

Maastricht april 1988.
Universair...The never on time airline. Het zomerseizoen 1988 bracht een paar leuke maatschappijen naar Beek buiten het al bekende Transavia. Zo begon Air Holland met chartervluchten met de Boeing 757. Hispania met de Boeing 737-300, en nieuwkomer Universair ook met de Boeing 737-300. In 1988 nam men twee 737's in dienst, de hier afgebeelde EC-EDM em de EC-EGQ. Met deze kisten vloog men vanaf Beek naar Palma de Mallorca en ik meen Gran Canaria.
Maar zo'n goede naam kreeg Universair niet. De keren dat men op tijd arriveerde waren op één hand te tellen die zomer. Op het eind van het zomerseizoen kwam het wel eens voor dat een ochtendvlucht zo'n kleine twaalf uur later arriveerde. De reden van deze vertragingen is onbekend gebleven. Maar het is niet verwonderlijk dat de lokale luchtvaartenthousiasten het al gauw hadden over "The Never On Time Airline".
Opgericht in 1986... In 1992 werd Universair failliet verklaard.

Universair ... The never on time airline. The summer season 1988 brought a few nice companies to Beek apart from the well-known Transavia. For example, Air Holland started charter flights with the Boeing 757. Hispania with the Boeing 737-300, and newcomer Universair also with the Boeing 737-300. In 1988 they leased two 737's, the EC-EDM shown here and the EC-EGQ. With these 737's they flew from Beek to Palma de Mallorca and I believe Gran Canaria.
But Universair became not such a good name. The times their flights arrived on time were hard to find that summer. At the end of the summer season it sometimes happened that a morning flight arrived about twelve hours later. The reason for these delays has remained unknown. But it is not surprising that the local aviation enthusiasts soon spoke of "The Never On Time Airline".
Founded in 1986 ... In 1992 Universair was declared bankrupt.
Post Reply