Maastricht Airport - Vliegveld Zuid-Limburg (old scans)

Aviation photos taken at Maastricht Aachen Airport
Guido
Has thanked: 341 times
Been thanked: 250 times

Image

Maastricht december 1991.

In de zomer van 1991 startte Aeroflot een vrachtdienst op Beek volgens het Sea-Air concept. Een aantal keer per maand verscheen een IL-76 op deze vlucht waarmee de eerste IL-76 lijndienst een feit was. Het Sea-Air concept hield in dat de Ilyushin de vracht via Moskou naar Vladiwostok bracht, alwaar de goederen in een container gingen en het schip op naar een Oost-Aziatische of Australische bestemming. Hier zien we IL-76T CCCP-76528 uitrollen op een runway zero-four arrival vanuit Moskou voor het leveren en oppikken van een vrachtje voor Vladiwostok.

In the summer of 1991 Aeroflot started regular cargoflights between Maastricht-Moscow-Vladiwostok as, so called, Sea-Air concept. This meant that the cargo was flown to Vladiwostok, where the cargo was going on board a ship in containers, what transported the load to somewhere in East Asia or Australia. It was the very first regular flight at MST with an IL-76, although they only appeared a couple of times a month. Here you see IL-76TD CCCP-76528 rolling out on the 04 on arrival from Moscow to pick up a load for Vladiwostok.
These users thanked the author Guido for the post (total 3):
luxskater, JeroenS, Thijs
Guido
Has thanked: 341 times
Been thanked: 250 times

Image

Image

Maastricht juli 1986.
Met zo'n pocketcamera kon je geen fatsoenlijke plaatjes maken als vliegtuigen op de startbaan waren. En dat was elke avond als ik daar was het probleem als de Emery DC-8-73CF weer binnenkwam als Rosie102. Nu had ik het geluk dat ik goed contact had met twee Rosenbalm Aviation crews. Rosenbalm was de operator op de Emery vluchten. De eerste crew bestond uit Captain Dave Case, co-piloot Jeff Spangler, en bwk Cal Hyatt. Van de tweede crew heette de gezagvoerder George Grindrod, de co-piloot was Greg Sandman, en de bwk Dowey Foster. Nu, het was die laatste crew tegen wie ik zonder enige bijbedoeling vertelde dat het mij nooit lukte een Acht van Emery fatsoenlijk op de taxibaan te krijgen, simpel omdat ze altijd na de landing op de 22 een "one-eighty backtrack and at the very end to the left" kregen. Ik hoor het Greg nog zeggen: "hey...do you hear that George? What are we going to do about that?"
Voor ik het wist had ik een afspraak met de heren om aanstaande zondag present te zijn en te zwaaien met mijn oranje sporttas, die ik altijd bij me had. Zij zouden dan vragen aan de verkeersleider om via de taxibaan naar de cargo te gaan en en passant nog ff te stoppen ook als ik mijn duim omhoog stak.
Dus die zondag was het wegens het mooie, warme weer ook nog eens stervensdruk op het terras. Rosie 102 kwam braaf binnen en jawel, de, inmiddels verguisde, verkeerleider John Huizinga knauwelde op z'n Amerikaans uit dat de heren een "one-eighty and at the very end to the left" hadden.
"Ah, negative" klonk de stem van Greg. "Rosie 102 request a first to the left to wave some friends."
"Ah...eh...roger" riep Huizinga verbaasd. "Approved". Om eraan toe te voegen. "What kind of friends?"
"Just some friends," antwoordde Greg droogjes aan Huizinga, die inmiddels met z'n verrekijker het terras afzocht naar de mooie meiden.
Het resultaat ziet u hier op de foto. George stopte de Acht mooi op mijn teken zodat ik in alle rust deze foto kon schieten van Rosenbalm Aviation DC-8-73CF N795FT. Later die avond heb ik de heren getrakteerd op een biertje aan de luchthavenbar...

Maastricht July 1986.
With a pocket camera you couldn't make decent pictures when planes were on the runway. And that was the problem every night when I was there when the Emery DC-8-73CF re-entered as Rosie102. Now I was lucky to have good contact with two Rosenbalm Aviation crews. Rosenbalm was the operator on the Emery flights. The first crew included Captain Dave Case, co-pilot Jeff Spangler, and flight-engineer Cal Hyatt. of the second crew the captain was named George Grindrod, the co-pilot was Greg Sandman, and the Dwey Foster was the flight-engineer. Now, it was that last crew I told without any ulterior motive that I never managed to get an Eight from Emery properly on the taxiway, simply because they always had a "one-eighty backtrack and at the very to the left". I still can hear Greg say, "Hey , do you hear that George? What are we going to do about that?"
Before I knew it I had an appointment with the gentlemen to be present next Sunday and to wave my orange sports bag, which I always had with me. They would then ask the air traffic controller to go to the cargo via the taxiway and to stop passing by even if I raised my thumb up.
So that Sunday, as it was busy on the terrace because of the great weahter, Rosie 102 came in and yes, the now reviled air traffic controller John Huizinga said that the men had to make a "one-eighty and at the very end to the left".
"Ah, negative" was Greg's answer. "Rosie 102 request a first to the left to wave some friends."
"Ah ... eh ... Roger," Huizinga replied surprised. "Approved". To add to it. "What kind of friends?"
"Just some friends," Greg replied dryly to Huizinga, who was now searching the terrace with his binoculars expecting some beautiful girls...
You can see the result here in the photo. George put the Eight nicely on my mark so that I could shoot this photo of Rosenbalm Aviation DC-8-73CF N795FT in peace. Later that evening I treated the gentlemen to a nice and cold beer at the airport bar..
These users thanked the author Guido for the post (total 5):
luxskater, marcel66, Blackjack, JeroenS, Thijs
Cargolouk
Has thanked: 2 times
Been thanked: 90 times

Guido,again a very nice and complete report, 8-) 8-)
These users thanked the author Cargolouk for the post:
Guido
Kind Regards/Greetz
Louk

The sky is the limit … but the opportunities are unlimited!
marcel66
Has thanked: 242 times
Been thanked: 346 times

Image
These users thanked the author marcel66 for the post (total 4):
HansAir, Guido, Thijs, JeroenS
Cargolouk
Has thanked: 2 times
Been thanked: 90 times

Marcel,is this one taken from the C-apron?
Kind Regards/Greetz
Louk

The sky is the limit … but the opportunities are unlimited!
marcel66

Cargolouk wrote:
14 Jul 2020, 22:47
Marcel,is this one taken from the C-apron?
No from Hamilton Aviation behind the fence
marcel66

Image
These users thanked the author marcel66 for the post:
Guido
marcel66

Image

Image
These users thanked the author marcel66 for the post (total 4):
HansAir, JeroenS, Hiller, Guido
Donaldson
Been thanked: 19 times

Tremendous pics again! BTW: Is it Toros Air B727 to be seen in Star Air's background?
Groetjes, Donaldson
marcel66

Donaldson wrote:
16 Jul 2020, 14:44
Tremendous pics again! BTW: Is it Toros Air B727 to be seen in Star Air's background?
Yep Torosair 727
Post Reply