Maastricht Airport - Vliegveld Zuid-Limburg (old scans)

Aviation photos taken at Maastricht Aachen Airport
marcel66
Posts: 373
Joined: 28 Oct 2017, 19:00
Has thanked: 242 times
Been thanked: 346 times

Image
These users thanked the author marcel66 for the post (total 2):
Hiller, Guido
User avatar
Cargolouk
Posts: 1728
Joined: 28 Oct 2017, 17:13
Has thanked: 2 times
Been thanked: 90 times

Nice one Marcel,it was an plane from Kitty Hawk International!!
These users thanked the author Cargolouk for the post:
marcel66
Kind Regards/Greetz
Louk

The sky is the limit … but the opportunities are unlimited!
marcel66
Posts: 373
Joined: 28 Oct 2017, 19:00
Has thanked: 242 times
Been thanked: 346 times

Image

Image
These users thanked the author marcel66 for the post (total 2):
Hiller, Guido
marcel66
Posts: 373
Joined: 28 Oct 2017, 19:00
Has thanked: 242 times
Been thanked: 346 times

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
These users thanked the author marcel66 for the post (total 3):
HansAir, Guido, Hiller
User avatar
HansAir
Posts: 257
Joined: 29 Oct 2017, 09:14
Has thanked: 516 times
Been thanked: 67 times

Hi Marcel,

Always nice to see Friendships in your "old scans" series and especially some with rare registrations. Many thanks!

Hans
These users thanked the author HansAir for the post:
marcel66
marcel66
Posts: 373
Joined: 28 Oct 2017, 19:00
Has thanked: 242 times
Been thanked: 346 times

Image

Image
These users thanked the author marcel66 for the post (total 3):
HansAir, Guido, Hiller
marcel66
Posts: 373
Joined: 28 Oct 2017, 19:00
Has thanked: 242 times
Been thanked: 346 times

Image

Image
These users thanked the author marcel66 for the post (total 3):
HansAir, Guido, Hiller
Guido
Posts: 110
Joined: 28 Oct 2017, 17:18
Has thanked: 341 times
Been thanked: 250 times

Image

Image

09-02-2019, vijftig jaar geleden maakte de Boeing 747 haar eerste testvlucht vanaf Everett Boeing Field. Nog steeds is de 747 in productie, al is het maar de vraag hoelang nog, daar de tweemotorige Boeing 777 en Boeing 787, alsook de Airbus A350, en in mindere mate de A330 de viermotorige 747 de das omdoen.
Deze foto is nog niet zo heel oud, 5 mei 2010 om precies te zijn. In die tijd vloog de Russisch-Britse luchtvaartmaatschappij Air Bridge Cargo een vijftal keer per week naar Beek met de Boeing 747-400F. Soms kwam men nog eens op de proppen met een classic, zoals hier de VP-BII, zijnde een Boeing 747-200F. Hier zien we de machine het vrachtplatform komen oprijden na de landing, onder de muzikale noten van het vierkoppige General Electric CF6-50E2 ensemble. Wat hadden die GE motoren een heerlijk geluid tijdens de stationaire draai.
B747-200's zijn nauwelijks nog te vinden. Hier en daar vliegt er nog wel eens eentje, met name in Azië, maar dan houdt het ook op. De VP-BII begon haar leven als JA-8191 voor Nippon Cargo in november 1990. ABC nam haar in 2007 over waar de Queen tot mei 2012 haar kunsten mocht vertonen voor deze maatschappij. Daarna kwam de machine terecht bij maatschappijen als Kam Air uit Georgië en South Airlines Armenia. Nog was de koek niet op want in 2017 kwam de machine terecht bij Fars Air Qeshm uit Iran als EP-FAA, welke toko uiteindelijk haar naam veranderde in Qeshm Air. Dit is dus één van de classic 747's die nog steeds rondvliegt al is de kans zeer klein dat we haar ooit nog eens in het Westen zullen zien.
These users thanked the author Guido for the post:
marcel66
Guido
Posts: 110
Joined: 28 Oct 2017, 17:18
Has thanked: 341 times
Been thanked: 250 times

Image

Maastricht Airport februari 1989.
In februari 1989 legden de luchtverkeerleiders van Belgocontrol het werk neer tegen zes uur 's avonds. Vliegtuigen op weg naar België konden daar niet meer terecht en zo streek tegen acht uur 's avonds Sabena DC-10-30CF OO-SLD op Beek neer, komende vanuit Afrika. De Tien werd naast de NLM CityHopper F-27 PH-SFB geparkeerd in afwachting van de dingen die zouden komen. Het betrof een combi DC-10. Voorzien van een vrachtdeur aan de voorzijde werd het gedeelte tussen deur één en twee gebruikt voor het vervoer van vracht terwijl de rest van de McDonnell-Douglas was in gericht voor passagiersvervoer. Een maand later was de SLD weer op Beek, en weer waren staking de oorzaak.
Op de achtergrond staat een Alitalia DC-9-30, die eveneens Brussel als bestemming had en ook was uitgeweken naar Beek. Niet veel later na het maken van deze foto weken ook nog twee Sabena B737's uit naar Beek, waavan de eerste al in de buurt was gezien het feit dat de baanverlichting door de verkeersleiding op 100% gedraaid is.
De hekken op de voorgrond was in verband met de verbouwing ven de vertrekhal.
Guido
Posts: 110
Joined: 28 Oct 2017, 17:18
Has thanked: 341 times
Been thanked: 250 times

Image

Maastricht juni 1990.
GPA-Expressair, het bedrijf wat vliegtuigen van nieuwe kleurenschema's voorzag haalde in de zomer van 1990 toch wel een droomklant voor ons vliegtuigspotters binnen met Cubana, de staatsmaatschappij van Cuba. Normaliter moest je voor een Cubana IL-62M te zien afreizen naar Madrid, of dichterbij, Frankfurt. Maar nog dichter in de buurt waren ze niet te zien. Dus toen GPA-Expressair een order in de wacht sleepte voor het omspuiten van de Cubana IL-62 vloot was spottend Nederland en directe omgeving in rep en roer. Zeker toen ook nog bleek dat een deel van de vliegtuigwissels op een aantal zaterdagen zouden plaatsvinden. Het zag dan ook zwart van de vliegtuigenthousiasten die dagen. Cubana IL-62M CU-T1209 was de eerste die in het oude livery binnenkwam en hier weer klaar staat in het nieuwe kleurenschema, waarvan de verandering niet meer was dan een van grijs naar witte buik. De Ilyushin IL-62 zou later die dag weer naar Frankfurt vertrekken, en staat hier te wachten op de binnenkomst van een nieuw exemplaar voor om te spuiten. De bemanning van die kist zou deze dan weer naar Frankfurt vliegen, vanwaar de IL-62 via Madrid weer terug naar Havana vloog.
These users thanked the author Guido for the post:
HansAir
Post Reply