Maastricht Airport - Vliegveld Zuid-Limburg (old scans)

Aviation photos taken at Maastricht Aachen Airport
Guido
Posts: 89
Joined: 28 Oct 2017, 17:18
Has thanked: 282 times
Been thanked: 213 times

Image

Maastricht Airport 1986.
Uitwijkers. Wanneer wijkt een vliegtuig uit naar een andere luchthaven? Meestal bij weersomstandigheden, maar ook bij stakingen op luchthavens op bij luchtverkeersleidingen.
In mei 1986 was het raak bij Belgocontrol op Brussel. Al enkele weken lang hielden actievoerders korte werkonderbrekingen die vliegtuigen dwongen rondjes te vliegen in de wacht tot de luchtverkeersleiders het werk weer hervatte. Zo ook op deze zonnige woensdag in mei, toen 's ochtendsvroeg deze People Express B747, komende uit Newark in de wacht werd gezet boven België. Maar brandstof tekort noopte de bemanning uit te wijken naar een andere luchthaven en die andere luchthaven werd Beek. En dus zette B747-200 N609PE die ochtend haar 18 wielen op het Limburgse beton. De passagiers werden met de bus naar Brussel gebracht en de mensen die de retourvlucht naar Newark geboekt hadden werden met diezelfde bussen weer naar Beek gereden voor hun vlucht. Rond 13.00 die middag vertrok de 747 met 100 passagiers en 4 ton vracht rechtstreeks naar Newark bij New-York.
Op de foto staat de 747 voor de terminal te wachten op haar terugvlucht.
People Express was een Amerikaanse low-cost carrier die, net als Laker Airways in die tijd goedkope transatlantische vluchten aanbood. De maatschappij werd opgericht in 1981 en ging in 1987 op in Continental Airlines.
These users thanked the author Guido for the post:
HansAir
Guido
Posts: 89
Joined: 28 Oct 2017, 17:18
Has thanked: 282 times
Been thanked: 213 times

Image

Nu Beek wat meer vliegverkeer krijgt, gelukkig, roeren de tegenstanders zich ook. Klachten over "oude lawaaierige vliegtuigen" zijn niet van de lucht, ook al staat het in schril contrast met wat voor geluid vroeger door een vliegtuig werd geproduceerd. Ook de Boeing 747-400's die Beek momenteel regelmatig aandoen zijn veel stiller dan de eerste generatie 747's en ook die waren toen al de stilsten van hun soort...
Neem dan deze Tupolev Tu-134...
Dit type maakte haar eerste vlucht in 1963 en was bedoeld voor de korte afstand. De twee Soloviev D-30 motoren wisten een enorm kabaal te produceren. Als je als vliegtuigspotter naast de baan stond en zo'n Tu-134 steeg op, dan tuitte je oren nog lang na. En ook in het voorbij gaan was de Soloviev muziek zo goed voor je maag dat je letterlijk misselijk werd door de drukgolven die deze motoren produceerden. En toch... Het was machtig om mee te maken als zo'n machine de lucht in ging.
Ook Beek heeft een aantal Tu-134's verwerkt, meestal op vakantiecharter basis door Aviogenex. Dat was echter voor mijn tijd.
In mei 1988 stuurde de Bulgaarse staatsmaatschappij Balkan Tu-134 LZ-TUM langs op een vrachtvlucht, ondanks dat het een gewone passagierskist was. Men had alle stoelen uit de cabine gehaald want de Tuup kwam kuikentjes ophalen met bestemming Varna. Die werden gewoon met de hand in dozen naar binnengedragen, waarna de LZ-TUM weer met gezwinde spoed al krakend over de 22 naar Varna vertrok, want met een 20.000 kuikentjes in de cabine liep de temperatuur fors omhoog.
Hier zien we de machine bij aankomst naar het vrachtplatform taxiën...
Guido
Posts: 89
Joined: 28 Oct 2017, 17:18
Has thanked: 282 times
Been thanked: 213 times

Image

Maastricht Airport 1992.
De Antonov An-12 is helaas tegen een ban opgevlogen op Beek, opgelegd door de directie. Hoewel enigszins begrijpelijk is het voor de vliegtuigfanaat betreurenswaardig dat deze gouwe ouwe niet meer komt, tenzij men er wat meer geld voor wilt neertellen, want verbieden kun je ze niet.
Op Koninginnedag 1992 fotografeerde ik Balkan An-12 LZ-BAE na binnenkomst uit Varna voor een lading kuikentjes. De bromtol taxiet hier rustig terug over de baan naar het vrachtplatform.
These users thanked the author Guido for the post:
marcel66
Guido
Posts: 89
Joined: 28 Oct 2017, 17:18
Has thanked: 282 times
Been thanked: 213 times

Image

Maastricht Airport 1991.
Nog een kist die in de ban ging in de mid jaren 90; De IL-76. Ook toen werd veel geklaagd over de IL-76 door een aantal omwonenden. De vier Soloviev D-30KP motoren brachten tezamen de nodige decibellen in de lucht bij take off. En ook in de landing en in stationaire stand was het karakteristiek gehuil in de verre omtrek te horen.
De allereerste IL-76 op Beek, een machine van het Zwitserse Metro Cargo, kwam ergens in februari 1991 op Beek op een hulpgoederenvlucht voor Afrika op een doordeweekse dag. Twee weken later stonden er plotseling 3 op het vrachtplatform. Drie IL-76TD's van Metro Cargo kwamen die zondagochtend hulpgoederen laden. De eerste was alweer vrij vroeg weg, maar de tweede kon ik mooi vastleggen in take off vanaf de 22. Denk het geluid er maar bij, bij deze foto van Metro Cargo IL-76TD CCCP-76805, die, zoals alle IL-76's in de Metro vloot, gehuurd werd van het Russische Aeroflot.
These users thanked the author Guido for the post (total 2):
Wibo, marcel66
marcel66
Posts: 356
Joined: 28 Oct 2017, 19:00
Has thanked: 228 times
Been thanked: 310 times

Image
These users thanked the author marcel66 for the post:
Guido
Guido
Posts: 89
Joined: 28 Oct 2017, 17:18
Has thanked: 282 times
Been thanked: 213 times

Image

Maastricht 1984. Het gebeurde regelmatig dat België zich weer eens in de haren had met haar voormalige kolonie Zaïre, thans Congo. En als dat gebeurde was Beek de lachende derde daar Air Zaïre dan, ofwel uit protest, ofwel vanwege een vliegverbod ingesteld door de Belgische regering, de luchthavens in de buurlanden opzocht. De passagiersdienst, uitgevoerd door een DC-10-30 eindigde dan in Parijs Charles de Gaulle, waar normaal alleen een tussenstop was ingelast. De vrachtvluchten werden dan verlegd naar Beek. En zo konden we in de zomer van 1984 een aantal weken Air Zaïre DC-8-63CF 9Q-CLH verwelkomen. Helaas had ik in die tijd een pocketcameraatje. En omdat de machine na de landing op de 22 de hele baan mocht aftaxiën naar het vrachtplatform van de verkeersleiding heb ik geen beter plaatje dan dit helaas...
Guido
Posts: 89
Joined: 28 Oct 2017, 17:18
Has thanked: 282 times
Been thanked: 213 times

Image

Maastricht Airport 1986.
De Convair CV-990 Coronado. Het Spaanse Spantax had heel wat van dit vrij onbekende Amerikaanse vliegtuig in bezit, alleen was de EC-BZQ de enige in vliegwaardige toestand. De rest stond allemaal weg te kwijnen in een hoek op de luchthaven van Palma de Mallorca. Op een zwoele, onweerachtige woensdagnamiddag kwam in plaats van de gebruikelijke Boeing 737 deze CV-990 uit de lucht vallen. Het is meteen ook de enige CV-990 die ik ooit vliegend gezien had van dichtbij. Heb er wel nog een paar op grote hoogten mogen aanschouwen, maar die kun je ook op één hand tellen.
Op de foto taxiet de EC-BZQ weer naar runway 22 voor haar vlucht naar Palma. De Convair's waren niet bepaald stille dames als het om decibellen ging kwam ik niet veel later achter...
These users thanked the author Guido for the post:
HansAir
Guido
Posts: 89
Joined: 28 Oct 2017, 17:18
Has thanked: 282 times
Been thanked: 213 times

Image

Maastricht 1986. Nieuw in 1984 was Air Holland. Een Nederlandse chartermaatschappij die met twee Boeing 727's chartervluchten wilde gaan vliegen. Echter moest men van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat deze vluchten vanaf Rotterdam en Beek gaan vliegen, doch is het nooit zover gekomen en kon Air Holland gewoon vanaf Schiphol haar werk doen, al heeft men een paar vluchten vanaf Beek gedaan.
Op een avond in oktober 1986 was B727-200 PH-AHB uitgeweken van Schiphol, samen met een aantale andere machines, en werd deze op de vracht geparkeerd. De meeste uitwijkers die avond wisten weer de weg naar Schiphol te vinden, op deze Air Holland B727 en een Martinair DC-10 na. De volgende dag taxiede de 727 op eigen kracht naar de terminal waar twee bussen met passagiers vanuit Schiphol waren gekomen die uiteindelijk in de PH-AHB stapten voor een vlucht naar het zonnige zuiden.
marcel66
Posts: 356
Joined: 28 Oct 2017, 19:00
Has thanked: 228 times
Been thanked: 310 times

Image

Image

Image

Image

Image
These users thanked the author marcel66 for the post:
Guido
marcel66
Posts: 356
Joined: 28 Oct 2017, 19:00
Has thanked: 228 times
Been thanked: 310 times

Image
Post Reply