Maastricht Airport - Vliegveld Zuid-Limburg (old scans)

Aviation photos taken at Maastricht Aachen Airport
BeachCook
Posts: 95
Joined: 28 Oct 2017, 18:50
Has thanked: 27 times
Been thanked: 373 times

These users thanked the author BeachCook for the post (total 4):
JeroenS, Guido, DAN, HansAir
___________________
Best regards from the Cook
"Some cause happiness wherever they go; others, whenever they go."
© Oscar Wilde
marcel66
Posts: 356
Joined: 28 Oct 2017, 19:00
Has thanked: 228 times
Been thanked: 310 times

Image
These users thanked the author marcel66 for the post:
Guido
marcel66
Posts: 356
Joined: 28 Oct 2017, 19:00
Has thanked: 228 times
Been thanked: 310 times

Image
These users thanked the author marcel66 for the post (total 2):
Guido, HansAir
marcel66
Posts: 356
Joined: 28 Oct 2017, 19:00
Has thanked: 228 times
Been thanked: 310 times

Image
marcel66
Posts: 356
Joined: 28 Oct 2017, 19:00
Has thanked: 228 times
Been thanked: 310 times

Image

Image

Image

Image
These users thanked the author marcel66 for the post (total 2):
HansAir, Guido
BeachCook
Posts: 95
Joined: 28 Oct 2017, 18:50
Has thanked: 27 times
Been thanked: 373 times

These users thanked the author BeachCook for the post (total 3):
marcel66, JeroenS, Guido
___________________
Best regards from the Cook
"Some cause happiness wherever they go; others, whenever they go."
© Oscar Wilde
BeachCook
Posts: 95
Joined: 28 Oct 2017, 18:50
Has thanked: 27 times
Been thanked: 373 times

___________________
Best regards from the Cook
"Some cause happiness wherever they go; others, whenever they go."
© Oscar Wilde
BeachCook
Posts: 95
Joined: 28 Oct 2017, 18:50
Has thanked: 27 times
Been thanked: 373 times

These users thanked the author BeachCook for the post (total 6):
marcel66, Wibo, HansAir, JeroenS, Airbus350XWB, Guido
___________________
Best regards from the Cook
"Some cause happiness wherever they go; others, whenever they go."
© Oscar Wilde
Guido
Posts: 89
Joined: 28 Oct 2017, 17:18
Has thanked: 282 times
Been thanked: 213 times

Image
Maastricht juni 1983.
De vakantievlieger van weleer, Spantax was er eentje met een gouden randje voor de lokale spotters vanwege een veelvoud in verschillende soorten vliegtuigen. DC-8-61, DC-9-15, DC-10-30, CV-990, B737-200...We hebben ze allemaal gehad op Beek, soms op ongezette tijden. Helaas toen Guidje begon met de vliegtuigelarij was het de B737-200 die de boventoon voerde zoals de hier afgebeelde EC-DTR. In datzelfde jaar verscheen men in oktober met een DC-8...
Maar toen was het al donker...
En in 1980 vloog men 6 weken lang de deur plat met een DC-10...
Veel geluk had de maatschappij niet. Men verloor een CV-990 in 1972 op Tenerife met 155 doden, en in 1982 verloor men een DC-10 in Malaga met 13 dodelijke slachtoffers.
Vanaf Maastricht vloog met 2 keer per week naar Palma de Mallorca en de DTR zien we dan ook hier op een woensdagmiddag naar baan 22 taxiën voor een ritje naar Palma.


Image
Maastricht april 1987. De andere Spaanse vakantievlieger van die tijd was Aviaco, die met de McDonnell-Douglas DC-9-30 twee maal per week op Beek te zien was en naar Mallorca en Malaga vloog. Hier zien we DC-9-30 EC-CLD op weg naar de startbaan voor de vlucht naar het zonnige zuiden.


Image
Maastricht Airport 1985.
Ik schreef al over de Lourdesvluchten van KLM bij de KLM DC-8 foto en de Viasa DC-10.
In de zomer van 1982 ontving KLM de eerste Airbus A310-200. Met dit type vliegtuig ging onze nationale maatschappij ook voortaan de Lourdesvluchten verzorgen. Bijna al die keren kwam de PH-AGC op de proppen omdat deze machine snel kon worden omgebouwd voor bedden en rolstoel vervoer. En zo kon het gebeuren dat ik op een zaterdagavond in mei deze alleraardigste foto met mijn pokkecameraatje kon schieten vanaf het terras terwijl de PH-AGC klaar staat voor uit te taxiën naar de 22 voor haar vlucht leeg naar Amsterdam.


Image
Maastricht Airport 1987.
Hoewel de foto van Martinair MD-82 PH-MBZ is gemaakt tijdens een trainingssessie in het voorjaar van 1987, voert het verhaal ons terug naar oktober 1985. Martinair voerde in de jaren 80 geen vakantiecharters uit vanaf Maastricht, maar in 1985 was daar een éénmalige chartervlucht naar Kreta die als een soort uitprobeersel diende voor het jaar daarna, toen Transavia wekelijks naar Kreta ging vliegen. De MD-82 kwam op een woensdagmiddag binnen voor de vlucht naar Kreta. Twee weken later kwam men weer retour op een heldere avond. Omdat mijn zus en haar man ook in het vliegtuig zaten was ik aanwezig bij de aankomst van de MBZ, die samenviel met de komst van de reguliere CityHopper vluchten uit Amsterdam en Londen-Gatwick.
De Martinair crew melde zich op de Beek tower frequentie op het moment dat de "City 438" uit Londen net landde. De McDonnell-Douglas zat toen een kleine 25 km ten zuidoosten van Beek. Tussen de verkeersleiding, de Martinair crew, en de ook binnenkomende CityHopper crew uit Amsterdam ontspon zich een grappig gesprek:
TWR: Martinair... . The field is at your twelve o'clock, range twelve miles. Do you have the field in sight.
MP... : Negative.
De verkeersleider draait de baan verlichting daarop op 100% sterkte:
TWR: Lights are 100%. Do you have the field in sight now?
MP... : Negative.
Op dat moment meld zich de "City 471" uit Amsterdam die blijkbaar dit gesprek had mee gekregen:
City 471: Beek tower. Goedenavond. City 471 Overhead Thorn at flightlevel 3000. Copy weather Kilo and we do have the field in sight.
De verkeersleider klaart de Cityhopper daarop voor een "visual approach runway 22" en vraagt zich hardop af waarom de Martinair het veld maar niet kan zien, terwijl ze hooguit 10 mijl er vanaf zitten en de CityHopper de lichten wel ziet vanuit Thorn. Daarop antwoord de Martinaircrew in het Nederlands:
MP... : Ja maar wij komen hier ook niet elke dag!
TWR: Toch raar dan, dat de jongens van de CityHopper betere ogen hebben dan die van Martinair.
City 471: Jahaa...dat komt omdat wij jonger zijn...

En zo waren er meer van dit soort gesprekken in die tijd.

En de PH-MBZ? Die bestaat nog steeds, zij het, dat ze er niet meer zo florisant bij staat. Ze staat al enkele jaren stof te happen in een verlaten hoek op Istanbul Airport in de kleuren van haar laatste eigenaar Eram Air...


Image
Maastricht Airport 1985.
Vakantiecharters in de zomer van 85 was heel normaal. JAT Yugoslavian Airlines vloog Ohrid en Dubrovnik met respectievelijk de DC-9 en de Boeing 727. Transavia bediende Mallorca en Malaga met de Boeing 737. Spantax Mallorca met de B737. En Aviaco vloog met de DC-9 naar Mallorca en Malaga.
Groots was het nieuws dat een Duitse reisorganisatie in de winter 1985/1986 vanaf Beek naar Las Palmas op Gran Canaria wilde gaan vliegen. Hispania, een nieuwe Spaanse chartertoko zou de uitvoerder worden en zou daarbij een Boeing 737 inzetten. De eerste weken verscheen men echter met een gouwe ouwe; de Sud Aviation Se-210 Caravelle. Ooit vloog ook Transavia met zulke machines de deur plat op Beek, maar in 1985 was een Se-210 een steeds zeldzamer vliegtuig in de luchtvaartwereld. Se-210 EC-CIZ beet op een regenachtige woensdagmiddag in oktober het spits af en hier zien we de oude Caravelle naar baan 22 taxiën voor haar vlucht naar Las Palmas.
These users thanked the author Guido for the post:
HansAir
Guido
Posts: 89
Joined: 28 Oct 2017, 17:18
Has thanked: 282 times
Been thanked: 213 times

Image
Maastricht Airport 1984.
In de zomer van 1984 werd de havendienst van Beek op de proef gesteld door de komst van het vliegtuig met de registratie G-VIRG. Men wist dat het vliegtuig kwam, maar welk type scheen nogal onduidelijk te zijn. Zo onduidelijk dat toen de Golf Victor India Romeo Golf zich over Thorn meldde de verkeersleider vroeg: Golf Romeo Golf. Request your type of aircraft?
Het antwoord was een subtiel: Ahhh...a Boeing 747, sir....
Die zonnige zomermiddag kondigde Virgin Atlantic baas Richard Branson, toen nog zonder titel, de dagelijkse Maastricht-London Gatwick-Newark-London Gatwick-Maastricht route aan met een Boeing 747...
Een dagelijkse route tussen Maastricht via Gatwick naar New York met een 747! Het haalde zelfs het Acht uur Journaal die avond...
Te mooi om waar te zijn...
Tegenwerking van iets blauws is waarschijnlijk de reden geweest dat de Rijksluchtvaartdienst geen vergunning voor die route verstrekte. Wel kreeg Virgin toestemming de route te vliegen tussen Maastricht en London Gatwick, maar niet met een 747...
En dus verscheen op die novemberdag een van British Island Airways gehuurde BAC-1-11 G-AXMU die basic BIA kleuren droeg met een Virgin staart. 4 maal per week, donderdag, vrijdag, zaterdag, en zondag, was men op Beek. Later werd het een dagelijkse dienst, uitgevoerd door een Vickers Viscount V-806.
Hier zien we de AXMU op haar eerste vlucht bij aankomst voor de terminal.
Post Reply