Maastricht Airport - Vliegveld Zuid-Limburg (old scans)

Aviation photos taken at Maastricht Aachen Airport
BeachCook
Posts: 95
Joined: 28 Oct 2017, 18:50
Has thanked: 27 times
Been thanked: 373 times

These users thanked the author BeachCook for the post (total 4):
HansAir, marcel66, Guido, 27L
___________________
Best regards from the Cook
"Some cause happiness wherever they go; others, whenever they go."
© Oscar Wilde
marcel66
Posts: 356
Joined: 28 Oct 2017, 19:00
Has thanked: 228 times
Been thanked: 310 times

Image
These users thanked the author marcel66 for the post (total 2):
HansAir, Guido
BeachCook
Posts: 95
Joined: 28 Oct 2017, 18:50
Has thanked: 27 times
Been thanked: 373 times

These users thanked the author BeachCook for the post:
Guido
___________________
Best regards from the Cook
"Some cause happiness wherever they go; others, whenever they go."
© Oscar Wilde
Guido
Posts: 89
Joined: 28 Oct 2017, 17:18
Has thanked: 282 times
Been thanked: 213 times

Image

EHBK 09-1984.
De drie luchtvaartmaatschappijen van Nederland in die tijd waren KLM, Martinair, en Transavia.
KLM, waar toen nog geen Frans luchtje aan zat, was geen grootgebruiker van Beek. Alleen voor de bedevaartvluchten naar Lourdes kwam onze Nationale naar "Vliegveld Zuid-Limburg". Hiervoor werd meestal de Mc-Donnell-Douglas DC-9-30 ingezet, behalve in september 1982, toen een heuse Viasa DC-10 op een Lourdes vlucht verscheen. Helaas heb ik daar weer geen prent van want als beginnend vliegtuigenthousiast wil je natuurlijk een KLM DC-10 en geen DC-10 uit Venezuela...
Anyway… In 1983 stuurde KLM een Douglas DC-8-63 met de registratie PH-DEE op bezoek voor de Lourdesvlucht. Heel erg leuk daar de DC-8 bij KLM toen langzaamaan uit gefaseerd werd.
En zo zien we hier KLM Douglas DC-8-63 PH-DEE binnenkomen vanuit Amsterdam. De Acht werd in 1968 aan de KLM afgeleverd die haar in 1984 aan de kant schoof en vehuurde aan Eagle Air uit IJsland die de machine op haar beurt weer doorverhuurde aan Saudia. In 1985 werd die dan toch echt aan de kant gezet waarna UAS de Douglas kocht en haar liet ombouwen tot vrachtkist. Tevens werden er nieuwe zuinige en geluidsarme CFM-56 motoren onder gehangen waarna de kist het predicaat DC-8-73F kreeg. Goed genoeg voor UPS om de Acht over te nemen waarna er nog tot 2009 mee gevlogen werd met de registratie N819UP. Hierna werd de Acht stored gezet. Laatste levensteken dateert van 2010. Na deze datum is deze voormalige KLM DC-8 gesloopt in de VS.
Last edited by Guido on 06 Jun 2020, 18:30, edited 1 time in total.
These users thanked the author Guido for the post (total 2):
JeroenS, marcel66
Guido
Posts: 89
Joined: 28 Oct 2017, 17:18
Has thanked: 282 times
Been thanked: 213 times

Image
EHBK 07-1983.
Transavia Boeing 737-200 PH-TVR komt binnen uit, of Palma de Mallorca, of Malaga, daar dat in 1983 de enige bestemmingen waren die Transavia vanaf Beek vloog. Het kleurenschema van weleer was naar mijn mening het mooiste wat deze Nederlandse chartermaatschappij ooit gehad heeft.

Image
EHBK 08-1983.
NLM CityHopper verbond Beek met Amsterdam en London-Gatwick en gebruikte daarvoor de alom bekende Fokker Friendship F-27. Hier ziet u de PH-SAD in afwachting van haar volgende vlucht naar London-Gatwick.

Image

EHBK 05-1986.
Niets spreekt zo tot de verbeelding als een Boeing 747 Jumbo-Jet. Tot oktober 1982 waren ze nooit te zien op Beek. Maar in de druilerige ochtend van zaterdag 17 oktober maakte de Amerikaanse vrachtmaatschappij Flying Tigers een einde aan de DC-10 hegemonie, die tot dan het grootste vliegtuig ooit op Beek was. Komende uit New-York zette de N811FT de eerste “Jumbo handtekening” op de threshold van runway 22 en was daarmee de eerste B747 op Beek. De kist werd geparkeerd voor het oude vrachtgebouw naast de toenmalige aeroclub, en nam daarbij de volle breedte van het platform in beslag. Later die dag vertrok de Jumbo met 230 koeien naar, hoe kan het ook anders, Koeweit. Waar stuur je een koe dan ook anders naartoe?!
In tegenstelling tot heden werd deze Jumbo primeur 2 weken van tevoren grootst in de lokale kranten aangekondigd. Ondanks het slechte weer zag het die dag zwart van toeschouwers op Beek!
Vanaf deze dag verscheen Flying Tigers, die op dat moment de grootste luchtvrachtvervoerder ter wereld was regelmatig op het Beekse beton met een Jumbo. De vracht bestond altijd uit kippen of koeien met bestemming Midden-Oosten.
Zo ook op de bewuste dag van deze foto naar wat later bleek het allerlaatste bezoek van een Flying Tigers B747 te zijn. Ik was om half 5 opgestaan voor deze machine, de N812FT, die om 06.00 in de ochtend verwacht werd en toen ook daadwerkelijk kwam. Het was het vroeg opstaan meer dan waard! De luchtverkeersleider wilde aanvankelijk de 747 de hele lengte van de baan laten terug taxiën maar ik trok zijn aandacht en maakte duidelijk dat ik de Jumbo liever over de taxibaan zag voorbijkomen, gezien mijn pocketcameraatje waarmee je op de baan niet veel me kon vanwege de afstand. En werkelijk: Ik kon mijn oren niet geloven toen over de scanner klonk. "Tiger . . . Change my mind sir. Take the second to the left, that's opposite the tower. And then right to the Cargoapron."
Dus ik was super tevreden met dit resultaat...
These users thanked the author Guido for the post (total 2):
marcel66, Tim
marcel66
Posts: 356
Joined: 28 Oct 2017, 19:00
Has thanked: 228 times
Been thanked: 310 times

Image
These users thanked the author marcel66 for the post:
Guido
marcel66
Posts: 356
Joined: 28 Oct 2017, 19:00
Has thanked: 228 times
Been thanked: 310 times

Image
These users thanked the author marcel66 for the post:
Guido
marcel66
Posts: 356
Joined: 28 Oct 2017, 19:00
Has thanked: 228 times
Been thanked: 310 times

Image
These users thanked the author marcel66 for the post (total 2):
Guido, HansAir
Guido
Posts: 89
Joined: 28 Oct 2017, 17:18
Has thanked: 282 times
Been thanked: 213 times

Image

EHBK 04-1991.
Royal Jordanian Airlines mag zich één van de oudste klanten van onze luchthaven noemen. Reeds in de strenge winter van 1986 wist Alia Royal Jordanian Airlines, zoals het toen nog heette al enkele weken Beek te vinden, helaas toen nog niet naar tevredenheid. In de winter van 1990 deed men een nieuwe poging om te beginnen met een wekelijkse verbinding tussen Maastricht en Amman. Seagreen Air Transport werd in de eerste maanden de uitvoerende met hun 707, maar in het voorjaar verscheen men toch met hun eigen fraaie B707 freighters en werd het aantal vluchten opgevoerd naar 5 keer per week. In het voorjaar van 1991 kreeg ik Boeing 707 JY-AEC voor de lens, met een goede camera, toen deze kist via de taxibaan naar de kop van de 04 taxiede voor haar vlucht naar Amman.
Royal Jordanian Airlines vliegt nog steeds op Beek, nu met de Airbus A310-300F, met een korte onderbreking omdat men enkele jaren via Brussel vloog.


Image


EHBK 08-1988.
Eind jaren zeventig begin jaren tachtig voorzag het Amerikaanse onderzoeksbureau Dixon Speas een gouden toekomst voor Maastricht Airport dankzij haar centrale ligging in de Euregio. De Amerikaanse pakjesvervoerder Federal Express was dringend op zoek naar een Europese basis en had Beek op het oog als haar European Hub. Maar dan moest er wel een langere baan komen zodat hun vliegtuigen rechtstreeks naar de VS en het Verre Oosten konden vliegen.
Helaas stapelde de overheid de ene na de ander procedurefout op elkaar in de aanloop naar een vergunning voor de 3600 meter lange Oost-Westbaan en de tegenstanders maakten handig gebruik van dit geblunder. Federal Express kon niet wachten en opende in eerste instantie op Brussel, en later op Paris Charles de Gaulle en Köln-Bonn een Europese basis. De Oost-West baan kwam uiteindelijk niet, tot grote vreugde van de tegenstanders. Ondanks alle afspraken die de drie grote steden in de Euregio gemaakt hadden over de ontwikkeling van één luchthaven in het gebied werd Liège-Bierset de lachende derde en ontwikkelde deze luchthaven zich tot de grootste vrachtluchthaven van Europa en is men nog steeds groeiende daar men 24 uur per dag open is, ongelimiteerd!
Nu Federal Express afgevallen was ging de luchthaven op zoek naar een andere vervoerder en men kondigde in 1986 groots aan dat Emery Worldwide een nieuwe klant op Beek zou worden met een dagelijkse vlucht vanuit hun Amerikaanse hub Dayton in Ohio naar hun nieuwe Europese hub Beek. De vluchten werden uitgevoerd door Rosenbalm Aviation ( Callsign Rosie ) uit Florida en men gebruikte daarvoor de hier afgebeelde DC-8-63CF met lekkere ouderwetsche motoren en de DC-8-73CF die was uitgerust met stillere en zuinige CFM motoren. Meestal was de zondag een wat drukkere dag daar er soms een aantal extra vluchten verschenen.

Op de foto zien we Rosenbalm Aviation DC-8-63CF N921R baan 22 "backtracken" op een zondagavond als "Rosie one-O-two" uit Dayton op weg naar het vrachtplatform.


Image

EHBK 09-1996.
Nog zo'n grootverbruiker op Beek is Turkish Cargo. Nu actief met de grote Airbus A330-200F en de Boeing 777F. In 1996 klein begonnen met drie tot vrachtkist omgebouwde B727's; TC-JCA, B, D. ( De C was een 707 freighter ). In 1996 zette men de vrachtdienst met Turkije op die tot op de dag van vandaag nog steeds uitgevoerd wordt. Later zouden de 727's vervangen worden door Airbus A310's.
Hier is de TC-JCA klaar voor uit te taxiën naar de 22 voor haar vlucht naar Istanbul.
These users thanked the author Guido for the post:
marcel66
User avatar
HansAir
Posts: 255
Joined: 29 Oct 2017, 09:14
Has thanked: 489 times
Been thanked: 66 times

Guido, your small stories really add value to the pictures. This is truly aviation history.
Many thanks and go on, please.
These users thanked the author HansAir for the post (total 2):
marcel66, Guido
Post Reply