Maastricht Airport - Vliegveld Zuid-Limburg (old scans)

Aviation photos taken at Maastricht Aachen Airport
marcel66
Posts: 356
Joined: 28 Oct 2017, 19:00
Has thanked: 228 times
Been thanked: 311 times

Image
These users thanked the author marcel66 for the post (total 2):
HansAir, Guido
marcel66
Posts: 356
Joined: 28 Oct 2017, 19:00
Has thanked: 228 times
Been thanked: 311 times

Image

Image
These users thanked the author marcel66 for the post:
Guido
Guido
Posts: 89
Joined: 28 Oct 2017, 17:18
Has thanked: 282 times
Been thanked: 213 times

Image
Maastricht Airport 1986.
Een opmerkelijke verschijning in de zomer van 1986 was wel deze Conroy Skymonster, welke gebaseerd is op een Canadair CL-44. Heavylift voerde die dag een vlucht uit voor Ford Genk van Engeland, vermoedelijk vanwege havenstakingen.
Het toestel was ontwikkeld in de jaren zestig voor het vervoer vanuit de Rolls Royce fabriek in Engeland van de Rolls Royce RB-211 motoren, welke onder de Lockheed L-1011 TriStar en sommige varianten van de Boeing 747-200 hingen, welke weer in de VS werden gebouwd. Het toestel was voorzien van een zogenaamde swingtail, waardoor ook lange, ondeelbare ladingen vervoerd konden worden. The Flying Tiger Line was de eerste operator. Transmederian Air Cargo leasde de machine een tijdje in de seventies, waarna de kist via British Cargo Airlines bij Heavylift terecht kwam als EI-BND. Het toestel kwam uiteindelijk via diverse omzwervingen op Bournemouth terecht voor de sloop in 1999. Daar dit het enige exemplaar is, is er veel moeite gedaan het Skymonster van de sloop te redden. Met enig succes, hoewel de kist er momenteel niet al te rooskleurig erbij staat. Maar ze is er nog steeds...

( Met dank aan Jim Adair van Schreiner Aircraft Maintenance die belangeloos mijn camera meenam voor deze foto. )
These users thanked the author Guido for the post:
marcel66
Guido
Posts: 89
Joined: 28 Oct 2017, 17:18
Has thanked: 282 times
Been thanked: 213 times

Image
Sir Richard Branson, eigenaar van Virgin Records en Virgin Atlantic Airways heeft nog steeds een goede verhouding met zijn personeel. Een uitspraak als: Je moet je personeel zodanig opleiden, dat ze zo weg kunnen lopen naar een ander bedrijf! Vervolgens moet je hen als werkgever zo behandelen dat ze dat niet zullen doen...Die uitspraak voerde Branson hier met verve uit door in december 1985 met zijn voltallige personeel een middagje te gaan Christmas-shoppen in Maastricht. Virgin Atlantic's enige Boeing 747, de G-VIRG "Maiden Voyager" werd uit de dagelijkse Londen-Gatwick New-York dienst gehaald en vloog die dag een retourtje Maastricht, vol Virgin personeel en Richard Branson zelf. In 1985 had Virgin Atlantic slechts één vliegtuig, de hier afgebeelde G-VIRG en twee lijndiensten. De andere voerde met een gehuurde BAC-1-11 naar Maastricht. Helaas was het die dag grauw en grijs en was het terras ven het Altea Hotel op de 2e verdieping dicht zodat er niet meer dan dit in zat...
These users thanked the author Guido for the post (total 2):
marcel66, JeroenS
Guido
Posts: 89
Joined: 28 Oct 2017, 17:18
Has thanked: 282 times
Been thanked: 213 times

Image
Maastricht Airport. Mei 1988.
De zomercharters die in de loop der jaren op Beek uitgevoerd waren door maatschappijen als Transavia, Spantax, Aviaco, Jat, en Aviogenex kreeg bijval vanuit Turkije in de vorm van een wekelijkse lijndienst tussen Istanbul, Ankara, en Beek. Uitvoerder van dit geheel was het Turkse Torosair, die een tweetal Boeing 727-200's op de kop getikt had. De eerste, de TC-AJV, staat hier afgebeeld bij het uitaxiën naar runway 22 voor de vlucht naar Istanbul. Deze vluchten waren niet bedoeld voor het vervoer van toeristen naar Turkije, maar voor de turkse arbeiders, voornamelijk woonachtig in Belgisch Limburg. In de zomermaanden was het dan ook niet verwonderlijk dat complete wasmachines en dergelijke tot de "bagage" hoorden als deze mensen een paar weken terug naar hun familie in Turkije gingen.
Helaas had Torosair nier de beste reputatie als het op vliegveiligheid aankwam. Hun toestellen raakte bij meerdere kleine incidenten betrokken, maar de doodsteek kwam in augustus1989 toen de hier afgebeelde TC-AJV bij de start vanaf Ankara op weg naar Beek niet goed los kwam en de ILS antenne 300 meter na het einde van de baan raakte. De Boeing wist in de lucht te blijven en maakte een succesvolle noodlanding op Ankara. Helaas was de kist daarbij dusdanig beschadigd dat ze moest worden afgeschreven. De Boeing bleek te zwaar beladen en hierdoor kreeg Torosair een vliegverbod in diverse Europese landen wat Torosair in november 1989 uiteindelijk de kop kostte...
Guido
Posts: 89
Joined: 28 Oct 2017, 17:18
Has thanked: 282 times
Been thanked: 213 times

Image
Maastricht Airport maart 1989.
Een bedrijf wat vliegtuigen spuit in nieuwe kleuren is een waar festijn voor de vliegtuigenthousiast. Vaak komt zo'n vliegtuig binnen in de kleuren van gebruiker A, waarna het toestel word gespoten in de kleuren van luchtvaartmaatschappij B, en vaak weggaat, nog steeds voorzien van de registratie van luchtvaarmaatschappij A. GPA was een Ierse vliegtuigleasemaatschappij en besloot, naast haar spuithangaar in Shannon, ook een exemplaar te openen in Maastricht. Onder de naam GPA-Expressair begon men in maart 1989 met haar activiteiten, en dat terwijl de hangaar nog helemaal niet af was. Er zaten bijvoorbeeld nog geen hangaardeuren in dus de eerste vier vliegtuigen verdwenen achter een groot plastic zeil. De eerste klant was Lufthansa, die in 1989 toe was aan een nieuw kleurenschema. Lufthansa liet uitendelijk vier Airbus A310-200's en drie Airbus A300-600's omspuiten op Beek. Drie Airbus A310's waren de eerste en het omspuiten duurde een week per vliegtuig.
Lufthansa A310-200 D-AICF was de allereerste en kwam 's avonds vanuit Frankfurt binnen, om gelijk in de hangaar te verdwijnen. Hier zien we de Airbus de hangaar binnengereden worden...

Image
Het eindresultaat een week later was de D-AICF in het nieuwe Lufthansa livery. Hier staat de machine op het C-platform in afwachting van de volgende A310-200 vanuit Frankfurt, waarvan de piloten haar weer terug zouden vliegen.
These users thanked the author Guido for the post:
marcel66
Guido
Posts: 89
Joined: 28 Oct 2017, 17:18
Has thanked: 282 times
Been thanked: 213 times

Image

Maastricht Airport april 1988. Nadat Hispania het spits mocht afbijten in het winterseizoen van 1986/1987 met wintervluchten naar Las Palmas op Gran Canaria met de Se-210 Caravelle en de Boeing 737-200, nam het eveneens Spaanse LTE het stokje over voor het seizoen 1987/1988. Zij gebruikten hiervoor de veel grotere Boeing 757-200. Op de laatste vlucht op die eerste woensdag in april kwam B757-200 EC-EGH opdraven vanuit Las Palmas. LTE was een dochtermaatschappij van het Duitse LTU en bezat toentertijd twee Boeing 757's die allebei van moeder LTU kwamen.
In 2000 zette LTE deze Boeing 757 aan de kant, waarna Volar Airlines er nog 3 jaar mee vloog. In 2003 werd ze geretourneerd aan de verhuurmaatschappij die haar stored zette ergens in de VS. In 2009 is deze ranke dame gesloopt...
Guido
Posts: 89
Joined: 28 Oct 2017, 17:18
Has thanked: 282 times
Been thanked: 213 times

Image

Maastricht Airport september 1988.
Malev stuurde in de nazomer en het najaar van 1988 regelmatig een vliegtuig langs voor het vervoer van piepkleine kuikentjes. Op deze foto is dat Ilyushin IL-18 HA-MOI die net haar wielen op de 22 gezet heeft. Daarna ging de kist naar de cargo waar de kuikentjes werden ingeladen. Door de hitte die deze tienduizenden beestjes genereerde werden alle deuren opengezet, zodat zolang mogelijk koele lucht in de kist kon komen. Vaak werden de deuren pas gesloten als het toestel al op de baan stond voor de take off.
Behalve de Ilyushin IL-18 verscheen men in die dagen ook met een Tu-134 op de kuikenvluchten. Malev heeft deze kuikenvluchten slechts kort gevlogen. Balkan nam later het stokje over met de Antonov An-12.
These users thanked the author Guido for the post:
Jesse
Guido
Posts: 89
Joined: 28 Oct 2017, 17:18
Has thanked: 282 times
Been thanked: 213 times

Image

Maastricht 1988.
Mist op Schiphol was de reden dat deze GAS Air Cargo Boeing 707 5N-AYJ op een novemberavond naar Beek kwam uitwijken. De ochtend erna was ze nog steeds aanwezig. GAS Air Cargo was een vrachtmaatschappij uit Nigeria en had een vloot van diverse Boeing 707 freighters. De 5N-AYJ was één van de "nieuwste" 707's en droeg nog de kleuren van Bangladesh BIMAN, de vorige eigenaar. Dat maakte de kist ook speciaal.
Twwe weken na het bezoek aan Maastricht liep een vlucht van Dar Es Salaam naar Brussel via Cairo niet goed af voor deze 707. Slecht weer in Cairo dwong de bemanning uit te wijken naar Luxor maar de 707 zou daar nooit aankomen. De kist crashte op weg naar Luxor, vermoedelijk door een gebrek aan brandstof, op 45 km van de luchthaven. De acht inzittenden en één persoon op de grond kwamen daarbij om het leven...
These users thanked the author Guido for the post:
HansAir
marcel66
Posts: 356
Joined: 28 Oct 2017, 19:00
Has thanked: 228 times
Been thanked: 311 times

Image
These users thanked the author marcel66 for the post (total 2):
Guido, HansAir
Post Reply