MST - Qatar Cargo
-
- Posts: 86
- Joined: 05 Dec 2017, 14:38
Re: MST -Qatar Airways
According to Qatar Cargo schedule the flight will operate every Sunday DOH-MST-LGG-MEX-IAH during October (Except the 6th): http://www.qrcargo.com/docs/07.Summer%2 ... 202019.pdf
Re: MST - Qatar Cargo
News in "de Morgen"
De cargovlucht vertrekt uit de Qatarese hoofdstad Doha, en maakt normaal een tussenlanding in Luik om daarna door te vliegen naar Mexico. Maar op 3 november landde een Boeing 777 van Qatar Airways eerst in Maastricht, om vervolgens richting Luik te vertrekken. Op 10 november staat er opnieuw zo’n vlucht gepland.
Sudpresse schrijft dat Qatar Airways zelf verveeld zit met de situatie. “Het gaat om een nieuwe Nederlandse klant die om persoonlijke redenen absoluut wil dat zijn vracht in Maastricht wordt afgeleverd. De startbaan in Maastricht is echter niet lang genoeg om het vliegtuig meteen daarna naar Mexico te laten doorvliegen. Daarom moet het toestel in Luik geherpositioneerd worden. Op de luchthaven van Luik is er immers een start- en landingsbaan voor langeafstandsvluchten, waar het vliegtuig wél met een volledige lading goederen en een volle brandstoftank kan opstijgen.”
Het bedrijf bestudeert naar verluidt een aparte vlucht Doha-Maastricht.
De cargovlucht vertrekt uit de Qatarese hoofdstad Doha, en maakt normaal een tussenlanding in Luik om daarna door te vliegen naar Mexico. Maar op 3 november landde een Boeing 777 van Qatar Airways eerst in Maastricht, om vervolgens richting Luik te vertrekken. Op 10 november staat er opnieuw zo’n vlucht gepland.
Sudpresse schrijft dat Qatar Airways zelf verveeld zit met de situatie. “Het gaat om een nieuwe Nederlandse klant die om persoonlijke redenen absoluut wil dat zijn vracht in Maastricht wordt afgeleverd. De startbaan in Maastricht is echter niet lang genoeg om het vliegtuig meteen daarna naar Mexico te laten doorvliegen. Daarom moet het toestel in Luik geherpositioneerd worden. Op de luchthaven van Luik is er immers een start- en landingsbaan voor langeafstandsvluchten, waar het vliegtuig wél met een volledige lading goederen en een volle brandstoftank kan opstijgen.”
Het bedrijf bestudeert naar verluidt een aparte vlucht Doha-Maastricht.

Kind regards
Ronald
Ronald
Re: MST - Qatar Cargo
Kind Regards/Greetz
Louk
The sky is the limit … but the opportunities are unlimited!
Louk
The sky is the limit … but the opportunities are unlimited!
Re: MST - Qatar Cargo
Only Dutch.
Credit: Nieuwsblad Transport.
De ophef rond de lege vrachtvluchten van Qatar Airways tussen Maastricht Aachen en het nabijgelegen Luik Airport kan al weer snel wegebben. Er staat nog maar één chartervlucht gepland tussen de twee regionale vliegvelden, melden bronnen rond de luchtvaartmaatschappij uit Qatar.
JOHN VERSLEIJEN Stuur een e-mail 8 november 2019 10:35 TwitterFacebookLinkedIn
In totaal voert Qatar Airways nog acht chartervluchten uit met B777F’s tussen Shanghai Airport via Doha naar Maastricht Airport uit een totaal van 21. Daarvan worden er vier gewoon op de Limburgse luchthaven geladen voor de retourvlucht naar Doha, de thuisbasis van Qatar Airways.
Nog drie chartervluchten vliegen door naar Frankfurt Airport om vracht op te halen, terwijl er slechts nog eentje het amper veertig kilometer verder gelegen Luik zal aandoen. ‘Geen twintig, zoals in de Belgische media wordt gesuggereerd’, aldus de bron.
Wilde vaart
Doorgewinterde vrachtmanagers op Schiphol reageren verrast over de ophef die is ontstaan over de lege vluchten tussen Luik en Maastricht. De chartermarkt is een kleine onderdeel binnen de luchtvrachtmarkt dat te vergelijken is met de wilde vaart, zeggen zij. Bedrijven huren daarbij ad hoc complete vrachtvluchten in om op korte termijn grote ladingpakketten op tijd op een bepaalde bestemming te krijgen.
In het geval van Maastricht Airport gaat het om de Chinese vrachtbroker Worldtech in Nieuw-Vennep en een partner in Shanghai die werken voor een groot aantal Chinese webwinkels. Die willen voor de drukke Kerstperiode de voorraden in Europa aanvullen. Daarbij is voor de snelle vracht- en douanetechnische afhandeling gekozen voor MAA.
Frankfurt
De airline zoekt vervolgens dan weer elders in Europa naar nieuwe lading voor de retour- of doorvluchten. In het geval van Qatar Airways Cargo, een van de grote spelers in de internationale luchtvrachtmarkt, wordt daarbij gekeken naar lading op de andere stations binnen het netwerk van de vrachtmaatschappij in Europa, waaronder Frankfurt, Luxemburg en Luik.
‘Het is dan ook vreemd dat alle aandacht uitgaat naar de lege vluchten tussen Maastricht en Luik en niet bijvoorbeeld naar Frankfurt Airport. Alsof dat minder slecht is’, zegt een voormalige vrachtafhandelaar op Schiphol.
Minister Van Nieuwenhuizen
Hij wijst er ook op dat Qatar Airways die vracht op Luik Airport zonder veel problemen ook op Maastricht Airport had kunnen laden als minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) onder druk van de Limburgse politiek dit voorjaar niet de gedoogvergunning voor het gebruik van de 2750 meter lange landingsbaan had ingetrokken.
‘Daardoor mag de luchthaven slechts 2500 meter van de start- en landingsbaan gebruiken en zit het met een enorme payload restricties voor vluchten naar bijvoorbeeld Noord- en Zuid-Amerika. Indirect heeft dan ook de politiek gezorgd voor deze lege vrachtvluchten tussen Maastricht en Luik, maar daar hoor je niemand over.’
Verbod
De regeringspartijen D66, ChristenUnie en CDA vroegen gisteren aan de minister de mogelijkheden voor een verbod voor de korte vrachtvluchten tussen de twee luchthavens te onderzoeken. D66 en CU vinden het onwenselijk en onzinnig dat voor een afstand van minder dan veertig kilometer over land een groot vrachttoestel wordt gebruikt.
De Kamerleden denken aan een verbod op groothandelsvliegverkeer over afstanden kleiner dan honderd kilometer over land. Als dat niet mogelijk blijkt, kunnen dergelijke vluchten wellicht worden ontmoedigd door luchtvaartmaatschappijen hogere havengelden te laten betalen voor grote toestellen die eigenlijk bedoeld zijn voor lange afstanden, Het CDA wil dat Van Nieuwenhuizen in gesprek gaat met Qatar Airways en andere betrokken partijen ‘over de onwenselijkheid van deze situatie’.
Credit: Nieuwsblad Transport.
De ophef rond de lege vrachtvluchten van Qatar Airways tussen Maastricht Aachen en het nabijgelegen Luik Airport kan al weer snel wegebben. Er staat nog maar één chartervlucht gepland tussen de twee regionale vliegvelden, melden bronnen rond de luchtvaartmaatschappij uit Qatar.
JOHN VERSLEIJEN Stuur een e-mail 8 november 2019 10:35 TwitterFacebookLinkedIn
In totaal voert Qatar Airways nog acht chartervluchten uit met B777F’s tussen Shanghai Airport via Doha naar Maastricht Airport uit een totaal van 21. Daarvan worden er vier gewoon op de Limburgse luchthaven geladen voor de retourvlucht naar Doha, de thuisbasis van Qatar Airways.
Nog drie chartervluchten vliegen door naar Frankfurt Airport om vracht op te halen, terwijl er slechts nog eentje het amper veertig kilometer verder gelegen Luik zal aandoen. ‘Geen twintig, zoals in de Belgische media wordt gesuggereerd’, aldus de bron.
Wilde vaart
Doorgewinterde vrachtmanagers op Schiphol reageren verrast over de ophef die is ontstaan over de lege vluchten tussen Luik en Maastricht. De chartermarkt is een kleine onderdeel binnen de luchtvrachtmarkt dat te vergelijken is met de wilde vaart, zeggen zij. Bedrijven huren daarbij ad hoc complete vrachtvluchten in om op korte termijn grote ladingpakketten op tijd op een bepaalde bestemming te krijgen.
In het geval van Maastricht Airport gaat het om de Chinese vrachtbroker Worldtech in Nieuw-Vennep en een partner in Shanghai die werken voor een groot aantal Chinese webwinkels. Die willen voor de drukke Kerstperiode de voorraden in Europa aanvullen. Daarbij is voor de snelle vracht- en douanetechnische afhandeling gekozen voor MAA.
Frankfurt
De airline zoekt vervolgens dan weer elders in Europa naar nieuwe lading voor de retour- of doorvluchten. In het geval van Qatar Airways Cargo, een van de grote spelers in de internationale luchtvrachtmarkt, wordt daarbij gekeken naar lading op de andere stations binnen het netwerk van de vrachtmaatschappij in Europa, waaronder Frankfurt, Luxemburg en Luik.
‘Het is dan ook vreemd dat alle aandacht uitgaat naar de lege vluchten tussen Maastricht en Luik en niet bijvoorbeeld naar Frankfurt Airport. Alsof dat minder slecht is’, zegt een voormalige vrachtafhandelaar op Schiphol.
Minister Van Nieuwenhuizen
Hij wijst er ook op dat Qatar Airways die vracht op Luik Airport zonder veel problemen ook op Maastricht Airport had kunnen laden als minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) onder druk van de Limburgse politiek dit voorjaar niet de gedoogvergunning voor het gebruik van de 2750 meter lange landingsbaan had ingetrokken.
‘Daardoor mag de luchthaven slechts 2500 meter van de start- en landingsbaan gebruiken en zit het met een enorme payload restricties voor vluchten naar bijvoorbeeld Noord- en Zuid-Amerika. Indirect heeft dan ook de politiek gezorgd voor deze lege vrachtvluchten tussen Maastricht en Luik, maar daar hoor je niemand over.’
Verbod
De regeringspartijen D66, ChristenUnie en CDA vroegen gisteren aan de minister de mogelijkheden voor een verbod voor de korte vrachtvluchten tussen de twee luchthavens te onderzoeken. D66 en CU vinden het onwenselijk en onzinnig dat voor een afstand van minder dan veertig kilometer over land een groot vrachttoestel wordt gebruikt.
De Kamerleden denken aan een verbod op groothandelsvliegverkeer over afstanden kleiner dan honderd kilometer over land. Als dat niet mogelijk blijkt, kunnen dergelijke vluchten wellicht worden ontmoedigd door luchtvaartmaatschappijen hogere havengelden te laten betalen voor grote toestellen die eigenlijk bedoeld zijn voor lange afstanden, Het CDA wil dat Van Nieuwenhuizen in gesprek gaat met Qatar Airways en andere betrokken partijen ‘over de onwenselijkheid van deze situatie’.
Re: MST - Qatar Cargo
found this just on nos.nl
https://nos.nl/artikel/2310560-qatar-ai ... -luik.html
Kind regards
Martijn Beckers
https://nos.nl/artikel/2310560-qatar-ai ... -luik.html
Kind regards
Martijn Beckers