Maastricht Aachen Airport B.V.

Aviation news & information concerning Maastricht Aachen Airport
limburgwiki
Posts: 64
Joined: 08 Nov 2017, 12:11

Re: Maastricht Aachen Airport B.V.

Post by limburgwiki » 14 Feb 2018, 16:54

Image
These users thanked the author limburgwiki for the post (total 3):
marcel66AlexanderGuido

User avatar
Cargolouk
Posts: 859
Joined: 28 Oct 2017, 17:13

Re: Maastricht Aachen Airport B.V.

Post by Cargolouk » 15 Feb 2018, 08:09

‘Neem omwonenden vliegveld eens serieus’

Het gebruik van de volledige startbaan, 2750 meter, van Maastricht Aachen Airport moet onmiddellijk worden teruggedraaid. Dat pleitte advocaat Richard Wagemans gisteren in Den Haag.
DOOR MONIQUE EVERS
DEN HAAG
„Die langere baan zorgt immers voor meer en zwaarder vrachtverkeer en dus voor meer fijnstof en geluidsoverlast omdat ze lager overvliegen. En de omwonenden is niks gevraagd”, pleitte hij namens de Stichting Geen Uitbreiding Vliegveld Beek bij het kort geding van de stichting tegen de Staat. Hij werd vergezeld door zo’n veertig omwonenden van het vliegveld in Beek.
Volgens Wagemans liggen er maar liefst acht „redelijk tot goed renderende vliegvelden in een straal van honderd kilometer rondom MAA.”
Een paar jaar geleden dreigde het vliegveld nog failliet te gaan. „Het heeft te koop gestaan, maar niemand was geïnteresseerd. Een faillissement werd voorkomen doordat de provincie Limburg vele miljoenen in het vliegveld pompte en het eigendom overnam”, aldus Wagemans. Met de langere startbaan moet het vliegveld aantrekkelijker worden voor vrachtvervoerders. De omwonenden zijn bang dat als die extra lengte wordt toegestaan er straks geen weg terug meer is. „Dan wordt gezegd: helaas, anders stort het verdienmodel van de exploitant in elkaar; om economische redenen kunnen wij dat niet verantwoorden, bovendien zijn wij bang voor schadeclaims”, stelde Wagemans.
Ook de advocaat van MAA, Jan Koekkoek, herinnerde de rechter aan het feit dat het vliegveld in 2014 op sterven na dood was en dat er met name door de provincie veel in geïnvesteerd is om de zaak weer financieel op orde te krijgen. Als de startbaan niet volledig gebruikt kan worden, zullen vrachtvervoerders afhaken, stelde hij. „Dan zijn we weer terug bij af.”
De drie vrachtvervoerders die nu MAA aandoen, zijn volgens hem goed voor een omzet van negen tot tien miljoen euro per jaar. „Direct zorgen ze voor 120 banen en indirect voor nog eens 400.”
Volgens Liesbeth Schippers, advocaat namens de Staat, is dit een belangrijk jaar voor MAA. Er moeten vrachtvervoerders aan het vliegveld worden verbonden. „Eenmaal vertrokken komen die niet meer terug.” De omwonenden krijgen volgens haar niet meer overlast. „Er komen zwaardere toestellen, maar daarvoor in de plaats verdwijnen andere vliegtuigen.”
Schippers merkte verder op dat de verkeerde gerechtelijke procedure is gestart. De stichting zou bij de bestuursrechter moeten zijn.
Advocaat Wagemans bleef erbij dat de minister de bezorgde inwoners minacht en zaken als veiligheids­risico’s en gezondheid naar de prullenmand verwijst.
De rechtbank doet op 23 februari uitspraak.

Source: De Limburger 15-02-2018
Kind Regards/Greetz
Louk

The sky is the limit … but the opportunities are unlimited!

Neplev
Posts: 284
Joined: 25 Oct 2017, 19:44

Re: Maastricht Aachen Airport B.V.

Post by Neplev » 15 Feb 2018, 12:46

https://www.1limburg.nl/voorstanders-vl ... t=topstory
Voorstanders vliegveld Beek hangen spandoek langs A2
De redactieGeplaatst opdonderdag 15 februari 2018 - 12:07


Voorstanders van de uitbreidingsplannen van vliegveld Maastricht Aachen Airport hebben van zich laten horen.

Ze hebben een spandoek opgehangen. "We love MAA", valt er te lezen langs de A2.

Reactie
De actiegroep We Love Maastricht Aachen Airport reageert daarmee op de groep omwonenden die woensdagmiddag naar Den Haag gingen voor een kort geding tegen de ingebruikname van de volledige landingsbaan.

Lees ook: 'Staat stuurt omwonenden vliegveld het bos in'

De voorstanders lanceerden eerder ook al een online petitie om de uitbreidingsplannen te steunen.


User avatar
Cargolouk
Posts: 859
Joined: 28 Oct 2017, 17:13

Re: Maastricht Aachen Airport B.V.

Post by Cargolouk » 22 Feb 2018, 17:22

Kind Regards/Greetz
Louk

The sky is the limit … but the opportunities are unlimited!

Tinus
Posts: 354
Joined: 28 Oct 2017, 16:25

Re: Maastricht Aachen Airport B.V.

Post by Tinus » 23 Feb 2018, 07:36



User avatar
Cargolouk
Posts: 859
Joined: 28 Oct 2017, 17:13

Re: Maastricht Aachen Airport B.V.

Post by Cargolouk » 23 Feb 2018, 14:36

Kind Regards/Greetz
Louk

The sky is the limit … but the opportunities are unlimited!

RHE
Posts: 27
Joined: 21 Nov 2017, 10:56

Re: Maastricht Aachen Airport B.V.

Post by RHE » 26 Feb 2018, 17:51

Screenshots new terminal (images Limburger.nl)
https://www.1limburg.nl/video-passagier ... t=topstory

Image

Image

Image

Image

Image

Looks like the same company (Phidias) is also commited/involved to the new hotel/casino/foodcourt at the airport:
http://www.phidias.pro/projecten/maa/
These users thanked the author RHE for the post:
27L

jje003
Posts: 13
Joined: 29 Oct 2017, 04:29

Re: Maastricht Aachen Airport B.V.

Post by jje003 » 27 Feb 2018, 14:17

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... p-corendon

This is becoming a political. .. To bad this kind of stuff has priority over much more important issues. In my opinion, politicians should prioritise their own people in terms of employment and economics over complaints and their personal views. The cargo is gonna get here anyway,in this time and age there's no world thinkable without aviation, whether they like it or not.

Post Reply